۱۳۸۷ مرداد ۳, پنجشنبه

ترجمه متن زیرین:
در این بخش قسمتی از متن فوق را که برجسته شده است ترجمه کرده ام .متن بسیار ساده ای است. یادم میاد یکی از استادام بهم گفته بود خوندن متن اصلی(متن لاتین) بهتر از خوندن متن ترجمه شده آن است. چون به خیلی از این ترجمه ها نمیشه اعتماد کرد. هم اشکال تایپی داره هم از یه متن ساده انگلیسی میشه برداشتهای مختلفی کرد . پس بهتره خودمون برداشت مناسب رو داشته باشیم. علاوه بر همه این ها قدرت ترجممون بالا میره . حالا به ترجمه متن فوق توجه کنید :

Vlbiمعمولا برای تخمین زدن فاصله از روی امواج رادیویی کیهانی ، پیگیری موقعیت فضاپیماها و برای کاربردهای نجومی به کار برده میشود . تکنیک vlbi علاوه بر اینکه زمان متفاوت بین دو موج رادیویی دریافتی در دو آنتن جداگانه را اندازه میگیرد، همچنین میتواند در جهت مقابل ، در مطالعه چرخش و دوران زمین ، ترسیم حرکات صفحات تکتونیکی با دقت بسیار زیاد ( در حد میلیمتر) و انجام سایر انواع علوم (ژئودتیک) به کار برده شود.
استفاده از vlbi در این روش احتیاج به تعداد زیادی اندازه گیری در زمانهای متفاوت ، از منابع بسیار دور (مثل کوازارها) دارد که توسط یک شبکه جهانی از آنتن ها در طول یک دوره ی زمانی مشاهده و اندازه گیری می شود .
بعضی از نتایج علمی مشتق شده و برگرفته از vlbi :
1) تخمین ذرات پر انرژی (با سرعت های بسیار زیاد) که از سیاه چاله ها به وجود آمده و خارج شده اند .
2) تصویر (تصویر کردن) شکل و ظاهر ستاره های نزدیک به زمین در طول موج های رادیویی (تکنیکی مشابه نیز به کار برده میشود ، با امواج مادون قرمز و نوری برای تصویر سطوح ستاره مانند)
3) تعریف چهار چوبی برای مرجع سماوی
4) حرکت صفحات تکتونیکی زمین
5) تغییر شکل های منطقه ای و حرکتهای بالا و پایین محلی (صفحات تکتونیکی)
6) تغییر در چرخش و جهت محور زمین و طول روزها
7) اندازه گیری نیرو های جاذبه ی خورشید و ماه و تاثیر آن روی زمین و ساخت و چگونگی عمق زمین
8) بهبود مدلهای جوی
9) اندازه گیری بنیادی سرعت (شتاب) جاذبه
10) ره گیری و پیگیری کاوشگر هویگنس (Huygens) همچنانکه از داخل جو تیتان عبور می کند.

هیچ نظری موجود نیست:

Free counter and web stats